14. 03. 2025
Drogi dla rowerów, popularnie nazywane ścieżkami rowerowymi, stają się coraz bardziej
powszechne w polskich miastach i miejscowościach. Wraz z ich rozwojem pojawiają się
pytania dotyczące zasad pierwszeństwa na tych drogach, zwłaszcza w kontekście interakcji
pomiędzy rowerzystami a pieszymi. Kto w rzeczywistości ma pierwszeństwo na drodze dla
rowerów? Czy pieszy może poruszać się po takiej drodze bez ograniczeń? Odpowiedzi na te
pytania znajdujemy w polskim prawie o ruchu drogowym.
Definicja drogi dla rowerów
Zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym, droga dla rowerów (DDR) to wydzielona część
drogi przeznaczona wyłącznie do ruchu rowerowego. Oznacza to, że zasadniczo piesi nie
powinni korzystać z takiej drogi, chyba że nie ma chodnika ani pobocza, w takim przypadku
pieszy może poruszać się po DDR, ale jest zobowiązany ustępować pierwszeństwa
rowerzystom.
Pieszy na drodze dla rowerów
Pieszy, który porusza się po drodze dla rowerów, ma kilka obowiązków. Przede wszystkim:
Powinien korzystać z DDR jedynie w sytuacji braku chodnika lub pobocza.
Zobowiązany jest do ustępowania pierwszeństwa rowerzystom.
Nie może utrudniać ruchu rowerowego ani zagrażać bezpieczeństwu innych
uczestników ruchu.
Wyjątkiem od tej zasady jest sytuacja, w której DDR jest częścią ciągu pieszo-rowerowego.
Wtedy rowerzysta powinien zachować szczególną ostrożność i dostosować prędkość do
warunków ruchu, ponieważ pieszy ma tam równe prawa.
Pierwszeństwo na przejściu dla pieszych przez drogę dla rowerów
Ciekawym przypadkiem jest sytuacja, gdy pieszy przechodzi przez wyznaczone przejście na
drodze dla rowerów. W takiej sytuacji rowerzysta, podobnie jak kierowca samochodu na
przejściu dla pieszych, ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pieszemu.
Czy oznakowanie poziome bez znaku pionowego oznacza przejście dla pieszych?
W praktyce można spotkać sytuacje, w których na drodze dla rowerów namalowane są pasy
przypominające przejście dla pieszych, ale brak jest znaku pionowego „przejście dla
pieszych” (D-6). W świetle polskiego prawa samo oznakowanie poziome, czyli
namalowane pasy, nie jest wystarczające do uznania danego miejsca za oficjalne
przejście dla pieszych. Aby miejsce to miało status przejścia dla pieszych, wymagane
jest oznakowanie pionowe.
W takiej sytuacji rowerzysta formalnie nie ma obowiązku ustąpienia pierwszeństwa
pieszemu, ponieważ nie jest to prawnie uznawane za przejście dla pieszych. Niemniej
jednak, w trosce o bezpieczeństwo, zarówno piesi, jak i rowerzyści powinni zachować
ostrożność i kierować się zdrowym rozsądkiem.
Odpowiedzialność i bezpieczeństwo
Aby uniknąć konfliktów i zagrożeń, zarówno rowerzyści, jak i piesi powinni stosować się do
zasad ruchu drogowego. Rowerzyści powinni zachowywać ostrożność, zwłaszcza na ciągach pieszo-rowerowych i w rejonie przejść dla pieszych, natomiast piesi powinni unikać
wchodzenia na drogi rowerowe, gdy mają możliwość korzystania z chodnika.
Podsumowanie
Na drodze dla rowerów pierwszeństwo przysługuje rowerzystom, a pieszy może się tam
poruszać wyłącznie w określonych sytuacjach, zawsze ustępując rowerzystom. Jednak w
przypadku przejścia dla pieszych przecinającego drogę dla rowerów, to rowerzysta ma
obowiązek ustąpienia pieszemu.
Co istotne, samo oznakowanie poziome w postaci pasów na drodze dla rowerów bez
towarzyszącego znaku pionowego nie tworzy formalnego przejścia dla pieszych. W takich
miejscach piesi i rowerzyści powinni kierować się szczególną ostrożnością. Zachowanie
zdrowego rozsądku, przestrzeganie przepisów oraz wzajemny szacunek uczestników ruchu
to klucz do bezpiecznego korzystania z infrastruktury rowerowej w Polsce.