Blog

Brak badania technicznego w autobusie

30. 07. 2025
Brak badania technicznego w autobusie

Jakie jest ryzyko prawne i finansowe, jeśli pojazd ciężarowy lub autobus nie ma ważnego badania technicznego?

 

Prowadzenie działalności transportowej bez ważnego badania technicznego pojazdu to nie tylko ryzyko techniczne, ale przede wszystkim poważne zagrożenie prawne, finansowe i „reputacyjne” dla przewoźnika.

Brak aktualnych badań technicznych może skutkować utratą licencji, certyfikatów
i odszkodowania, a także doprowadzić do odpowiedzialności karnej lub administracyjnej.

 

Naruszenie przepisów i ryzyko utraty licencji lub zezwolenia

 

Zgodnie z art. 7 ust. 2 lit. b Rozporządzenia (WE) nr 1071/2009, warunkiem posiadania dobrej reputacji przewoźnika drogowego jest przestrzeganie przepisów dotyczących eksploatacji pojazdów, w tym obowiązkowych przeglądów technicznych.

Zgodnie z art. 92a ust. 1 pkt 5 Ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, wykonywanie przewozu bez ważnego badania technicznego stanowi naruszenie przepisów skutkujące:

  • utratą dobrej reputacji,
  • wszczęciem postępowania administracyjnego przez GITD,
  • zawieszeniem lub cofnięciem licencji wspólnotowej lub krajowego zezwolenia,
  • utratą na rok Certyfikatu Kompetencji Zawodowych przez zarządzającego transportem.
  • nałożeniem kary pieniężnej,

 

 

Utrata odszkodowania – ryzyko cywilne i majątkowe

Brak przeglądu technicznego to również bezpośrednie ryzyko odmowy wypłaty odszkodowania przez ubezpieczyciela w przypadku:

  • wypadku drogowego,
  • uszkodzenia ładunku,
  • szkody środowiskowej (np. wyciek paliwa z nieszczelnego układu).

 

Większość OWU (Ogólne Warunki Ubezpieczenia) zawiera zapis o konieczności zachowania pojazdu w stanie dopuszczonym do ruchu. Brak ważnych badań technicznych może być uznany za rażące niedbalstwo, co skutkuje:

  • odmową wypłaty odszkodowania za zniszczony towar,
  • regresami odszkodowawczymi wobec przewoźnika (np. od spedytora lub klienta),
  • utratą wiarygodności w oczach partnerów biznesowych i utratą kontraktów.

 

 

Przewozy międzynarodowe 

Rozporządzenia: WE 1072/2009 (towary), WE 1073/2009 (osoby)

 

Rozporządzenia te ustanawiają warunki wykonywania przewozów międzynarodowych. Dopuszczenie do przewozu wiąże się z obowiązkiem utrzymania pojazdów w stanie zgodnym z przepisami technicznymi kraju rejestracji. Kontrola drogowa w dowolnym państwie UE może zakończyć się:

  • zatrzymaniem pojazdu,
  • nałożeniem kary pieniężnej,
  • informowaniem polskiego organu licencyjnego o naruszeniu, co może skutkować postępowaniem w kraju.

 

Podsumowanie – Rekomendacja eksperta

 

Nieaktualne badanie techniczne to z pozoru drobne przeoczenie, które może jednak doprowadzić do katastrofalnych skutków prawnych i finansowych.

W dobie coraz częstszych kontroli drogowych oraz cyfrowej wymiany informacji między krajami UE, dbanie o sprawność techniczną pojazdu to fundament bezpiecznego i legalnego transportu. Warto zatem mieć zaprzyjaźnioną stację diagnostyczną, która przypomni Wam o zbliżającym się terminie badań, wpisać sobie terminy do kalendarza.

To z pewnością zmniejszy ryzyko wszczęcia postępowania administracyjnego, kar jak również dużego stresu i wydatków związanych z profesjonalną obsługą prawną, którą także wam dodatkowo oferujemy.

 

dr Maciej Kulka

Biegły sądowy z zakresu czasu pracy kierowców, kadry i płace

Kategorie

Obserwuj nas

by być na bieżąco z informacjami o ruchu drogowym!

Tagi

masz pytania?
Czym jest PKK?
Jak wykonać Badania Lekarskie
Czy muszę mieć zdjęcie?
Czy mogę mieć zajęcia on-line?
Czy mogę jeździć własnym autem?
Czy jazdy mogą być w nocy?
A co jeśli przyszedłem z polecenia?