30. 07. 2025
Jakie jest ryzyko prawne i finansowe, jeśli pojazd ciężarowy lub autobus nie ma ważnego badania technicznego?
Prowadzenie działalności transportowej bez ważnego badania technicznego pojazdu to nie tylko ryzyko techniczne, ale przede wszystkim poważne zagrożenie prawne, finansowe i „reputacyjne” dla przewoźnika.
Brak aktualnych badań technicznych może skutkować utratą licencji, certyfikatów
i odszkodowania, a także doprowadzić do odpowiedzialności karnej lub administracyjnej.
Naruszenie przepisów i ryzyko utraty licencji lub zezwolenia
Zgodnie z art. 7 ust. 2 lit. b Rozporządzenia (WE) nr 1071/2009, warunkiem posiadania dobrej reputacji przewoźnika drogowego jest przestrzeganie przepisów dotyczących eksploatacji pojazdów, w tym obowiązkowych przeglądów technicznych.
Zgodnie z art. 92a ust. 1 pkt 5 Ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, wykonywanie przewozu bez ważnego badania technicznego stanowi naruszenie przepisów skutkujące:
- utratą dobrej reputacji,
- wszczęciem postępowania administracyjnego przez GITD,
- zawieszeniem lub cofnięciem licencji wspólnotowej lub krajowego zezwolenia,
- utratą na rok Certyfikatu Kompetencji Zawodowych przez zarządzającego transportem.
- nałożeniem kary pieniężnej,
Utrata odszkodowania – ryzyko cywilne i majątkowe
Brak przeglądu technicznego to również bezpośrednie ryzyko odmowy wypłaty odszkodowania przez ubezpieczyciela w przypadku:
- wypadku drogowego,
- uszkodzenia ładunku,
- szkody środowiskowej (np. wyciek paliwa z nieszczelnego układu).
Większość OWU (Ogólne Warunki Ubezpieczenia) zawiera zapis o konieczności zachowania pojazdu w stanie dopuszczonym do ruchu. Brak ważnych badań technicznych może być uznany za rażące niedbalstwo, co skutkuje:
- odmową wypłaty odszkodowania za zniszczony towar,
- regresami odszkodowawczymi wobec przewoźnika (np. od spedytora lub klienta),
- utratą wiarygodności w oczach partnerów biznesowych i utratą kontraktów.
Przewozy międzynarodowe
Rozporządzenia: WE 1072/2009 (towary), WE 1073/2009 (osoby)
Rozporządzenia te ustanawiają warunki wykonywania przewozów międzynarodowych. Dopuszczenie do przewozu wiąże się z obowiązkiem utrzymania pojazdów w stanie zgodnym z przepisami technicznymi kraju rejestracji. Kontrola drogowa w dowolnym państwie UE może zakończyć się:
- zatrzymaniem pojazdu,
- nałożeniem kary pieniężnej,
- informowaniem polskiego organu licencyjnego o naruszeniu, co może skutkować postępowaniem w kraju.
Podsumowanie – Rekomendacja eksperta
Nieaktualne badanie techniczne to z pozoru drobne przeoczenie, które może jednak doprowadzić do katastrofalnych skutków prawnych i finansowych.
W dobie coraz częstszych kontroli drogowych oraz cyfrowej wymiany informacji między krajami UE, dbanie o sprawność techniczną pojazdu to fundament bezpiecznego i legalnego transportu. Warto zatem mieć zaprzyjaźnioną stację diagnostyczną, która przypomni Wam o zbliżającym się terminie badań, wpisać sobie terminy do kalendarza.
To z pewnością zmniejszy ryzyko wszczęcia postępowania administracyjnego, kar jak również dużego stresu i wydatków związanych z profesjonalną obsługą prawną, którą także wam dodatkowo oferujemy.
dr Maciej Kulka
Biegły sądowy z zakresu czasu pracy kierowców, kadry i płace